Brastagi en Medan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Liesbeth & Eddy Baard - WaarBenJij.nu Brastagi en Medan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Liesbeth & Eddy Baard - WaarBenJij.nu

Brastagi en Medan

Door: Liesened

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth & Eddy

13 Februari 2012 | Indonesië, Medan

zaterdag 11 februari
Vanmorgen zijn we na het ontbijt vertrokken uit uit schitterende Samosir, na de stevige regenbui van de avond daarvoor was het eiland heerlijk opgefrist, er was al een lange tijd geen regen gevallen. Vanaf de Ferry zijn we richting Bergastasi gereden dwars door de bergen. We hadden Herry de chauffeur via Henra laten weten om wat minder hard door de bergen te crossen, maar Herry had van zijn collega vrienden gehoord dat er overvallen hadden plaatsgevonden in dit (eenzame)gebied, dus hij zette het gas er goed op. Nou ja het is weer allemaal goed gegaan met behulp van St. Christoffel en alle andere heiligen, maar het was geen pretje. Om een uur of twee hebben we heerlijk gegeten in een achteraf café, waar we ons alleen nooit zouden hebben gewaagd. Ach wat een kookkunst. Daarna zijn we naar de groenten/fruit mark gelopen. Onderweg kwamen we allemaal groepen schoolkinderen tegen en ze wilden allemaal met mij op de foto en mijn handtekening heel grappig, die meisjes allemaal giebelen en lachen. Daarna verder naar de markt, ik heb nog nooit zoveel verschillende soorten fruit gezien, prachtig, het ene soort nog lekkerder dan de andere. Overal hebben we lekker staan kletsen en toen we moe werden hebben we nog lekkere pisang goreng ( krijg je zo in een bananenblad) gegeten. Ons hotel is heel mooi, wel wat vergane glorie maar goed het is ook geen vijfsterrenhotel. Daarna zijn we doorgereden naar een prachtige boeddistische tempel, allemaal bladgoud, hij was wegens een speciaal gebed gesloten, dus daar gaan we morgen opnieuw een poging wagen. We zijn doorgereden naar de hotspring, een warmwaterbad. het water komt vanuit de vulkaan die vorig jaar nog actief is geweest. Weer door de bergen, waardoor de regen van gisteren de weg bijzonder slecht was. Daar aangekomen rook je de zwavel al van verre, er waren wel tien verschillende baden, wij lieten ons in een van de baden zakken het was heel heel warm,  warmer dan je lichaamstemperatuur, maar wel lekker, we hebben ons met sulfurpoeder ingesmeerd en geloof het of niet na een kwartier had je z on strak gezicht dat je het gevoel had dat al je rimpels glad getrokken waren. Na een haf uur kreeg ik behoorlijke hoofdpijn en merkte ik dat ik moeite met mijn ademhaling kreeg, dus ik ben er uit gegaan, er waren in jaren geen Bulees (blanke Europeanen) geweest dus ze wilden weer met mij op de foto. 
Zondag 12 februari
Vanmorgen zijn we na het uitchecken van het hotel naar de prachtige pagogode gegaan, allemaal bladgoud.We hebben de prachtige pagode bekeken. Daarna hebben we de mooie tuinen bezichtigd. Nadat weer allerlei meisjes met ons op de foto wilden om een interview vroegen, wat wij natuurlijk bereidwillig deden, zijn we naar een mooie R.K.(!) Batak kerk geweest ter ere van St. Franciscus van Assisie. na een bezoek aan de markt zijn we naar een café gegaan waar we Sugar lane hebben gedronken, dit wordt vanuit suikerriet getrokken. Heel apart, maar wel lekker. Daarna door de bergen terug nar Medan, door de regenval van de laatste dagen is er veel rommel vanuit de bergen naar beneden gekomen, ook de apen waren vanuit het oerwoud naar de rijweg gekomen en scharrelden naast de weg wat rond en zaten wat te stoeien, hele grappige dieren. In Medan aangekomen zijn we naar het Maimoonpaleis gegaan, het is het meest imposante feodale paleis van Indonesië, alleen de troonzaal is te zien, het grootste gedeelte van het paleis wordt nog altijd door de sultanfamilie bewoond. De huidige sultan besteeg als achtjarige in 2005 de troon. Aansluitend hebben we de Grote Moskee bezocht, deze doet Moors aan, ook niet moslims mogen de moskee bezoeken. Eddy moest voordat wij er binnen konden treden een sarong om doen het stond hem goed. Binnenin lagen mannen te slapen en zaten vrouwen apart vroom te bidden. We waren aan koffie toe en hebben in een oud koffiehuis lekkere café glacé met cake genomen, daarna nog een rissoles erachteraan en we konden weer even vooruit. We hebben allerlei oude Nederlandse gebouwen bekeken vanaf 1881 , heel mooi vooral het oude postkantoor is goed bewaard gebleven. Even de koffers in het hotel afgegeven en toen door naar de durian test. De hele week hadden we het er al over, het is een grote hele stekelige vrucht, met binnenin witte losse vruchten met dikke pitten, de geur is heel doordringend, ze zeggen altijd: je houdt er van of je haat het, nou bij mij was het laatste wat een nare geur en toen ik het proefde ging ik meteen over mijn nek zo vies. Eddy daarentegen vond het lekker en at dapper door. Flink hoor want het is echt heel apart en met geen andere vrucht te vergelijken. We zijn om negen uur naar China Town gegaan en hebben daar weer heerlijk gegeten.  Van onze chauffeur Herry hebben we afscheid genomen, hij heeft ons de afgelopen dagen door Sumatra gereden en hoewel het mij soms wel eens wat te hard reed en te driest voorkwam heeft hij ons toch veilig afgeleverd. Morgen lekker uitslapen, dan hebben we een lange dag, de moeder van Henra heeft ons uitgenodigd om bij haar te komen eten, daar we verheugen we ons ontzettend op , Eddy gaat nog naar de kapper en om vijf uur vliegen we weer terug naar Jakarta en moeten om acht uur nog naar Bandung rijden dus we zullen wel laat aankomen. Nou lieve mensen ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat, zijn jullie de kou en de sneeuw al zat, in ieder geval een fijne week, groetjes,

  • 13 Februari 2012 - 07:52

    Geert En Laura:

    even een kort berichtje vanuit hoogeveen (ja bah, ik ben gewoon aan het werk:-()
    maar wat heerlijk al die beschrijvingen vh lekkere eten en drinken. het water loopt me in de mond! ben benieuwd naar papa's nieuwe kapsel:-)
    liefs

  • 13 Februari 2012 - 17:03

    Inge:

    Wat een heerlijk verhaal.Ik hoop dat je veel recepten mee neemt uit het mooie indonesche en ze natuurlijk met me deelt. Zal bij hongerlapen Uit Anloo wel in de smaak vallen.

    Liefs Inge

  • 14 Februari 2012 - 14:10

    Janny:

    Hallo lieve mensen,

    Wat zullen jullie moeten afkicken als je weer in Holland bent. Geen handtekeningen meer uitdelen en niet meer van dat hele lekkere eten. Maar wat zien jullie veel. Geweldig. Ik kan me voorstellen dat je die autoritten niets vond hoor Liesbeth. Dat was voor mij ook niets geweest. Gaat met Eddy ook alles goed?? Dikke knuffel voor jullie beiden van mij.

  • 15 Februari 2012 - 09:38

    Richard Baard:

    Hallo Eddy en Liesbeth,

    Het was heel fijn om de reisverslagen gelezen te hebben.

    Heel herkenbaar, de dingen die jullie schrijven.

    Ook interessant om te lezen van de Batak mensen.

    Want mijn biologische vader Camerong Simatupang uit Sumatra is een Batakker.

    Als jullie de familie nog zien, doe hen de hartelijke groeten.

    Een lieve groet, ook van Paméla.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Medan

Liesbeth & Eddy

Reis Indonesië: - Java - Sumatra - Bali

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 27439

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 10 Maart 2012

Rondreis Indonesië

Landen bezocht: